روز نوشت آرش شعاع شرق

یادداشت های روزانه آرش شعاع شرق

روز نوشت آرش شعاع شرق

یادداشت های روزانه آرش شعاع شرق

روز نوشت آرش شعاع شرق

**بــــــــه نــام خالـــــــــق قلـــــــــــــــم**
این وبلاگ محل درج یادداشت، تحلیل، پژوهش، دیدگاه ها، سخنرانی، عکس (و به طور خلاصه؛ کلیه مطالب) مربوط به اینجانب است.
در ضمن، مطالبی که توسط دیگران درخصوص بنده نوشته و در نشریات یا سایت های غیر متشر می شود نیز، در این وبلاگ بارگذاری خواهد شد.
با تشکر/ آرش شعاع شرق

آرش شعاع شرق/لولمان حلقه مفقوده فراوان دارد!

شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۴۵ ب.ظ

آرش شعاع شرق/  نزدیک به دو سال از تاسیس شهرداری لولمان سپری شده است. با در نظر داشتن تازه تاسیس بودن این شهر، انتظار آن نمی رفت که در مدت زمان کوتاه شاهد دگرگونی سریع این شهر باشیم و یا بقول معروف شق القمر شود!

اما این تصور هم وجود نداشت که تغییر بافت روستایی به شهری در لولمان فقط در اندازه دل بستن به آینده محقق شود و شاهد آن باشیم که متاسفانه تلاشهای چشمگیر و پیگیریهای شهرداری لولمان بجای اینکه در راستای رفع مشکلات شهری و شناخت نیازمندیهای عمومی استوار باشد، محوریت جلب رضایت اعضای جدید شورای اسلامی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهد تا در مسند شهرداری لولمان ابقا شود و با هدر دادن بودجه بیت المال آن هم به نام پیاده رو سازی سعی در خلق نمایش داشته باشد که بارها و بارها به روی صحنه رفته و برای مردم لولمان جذابیتی نداشته و نخواهد داشت و ...

در همین راستا به گفتگوی چهره به چهره با مردم و اقشار مختلف پرداختیم که نظر شما عزیزان را به آن جلب می نماییم.

آقای م.م؛ یکی از ساکنان و کسبه لولمان در باره وضعیت آنها و آبادانی لولمان اینطور گفت: مدت سه ماه است که چند عدد از درهای دریچه فاضلاب بازار مرکزی لولمان تخریب شده است و بوی نامطبوع و آزاردهنده آن در فضا می پیچد برای رفع این مشکل به شهرداری مراجعه کردیم. که آقای شهردار قول مساعد دادند تا این مشکل را هرچه زودتر برطرف نمایند اما با گذشت 3 ماه هنوز هم اقدامی صورت نگرفته است. و فقط در این مورد اینطور نبود بلکه در همه موضوعات مربوط به شهرداری به همین روش با مردم برخورد شده است.

آقای ف.ل؛ یکی از ساکنان لولمان با اشاره به لوله آب شکسته شده که آب زیادی هم از آن هدر می رفت گفت: اگر برای رفع نیاز اداری یا اطلاع رسانی وجود مشکل (حال هرچه باشد) به شهرداری مراجعه کرده باشید شما را به ادارات و دستگاه های دیگر هدایت می کنند. مثلا در مورد همین آب شرب که باعث مختل شدن زندگی خیلی از ساکنان شهر لولمان شد و مردم را به جلوی در اتاق آقای شهردار کشاند تنها زحمتی که شهرداری لولمان متحمل شدند این بود که مردم را برای انعکاس وضعیت تاسف برانگیز به وجود آمده به سوی فرمانداری شهرستان رشت هدایت کردند و یا همه مسوولیت ها را به گردن اداره آب و فاضلاب انداخته و مردم را برای شکایت از اداره آب و فاضلاب تشویق میکرد.

غ.ا؛ یکی از بازاریان فعال لولمان: تقریبا دو سال قبل قطعه زمینی در مجاورت اتوبان رشت به لاهیجان از مرکز شهر لولمان می گذرد خریداری کردم تا پس از تاسیس شهرداری و استفاده از مزایای شهری و خدمات ناشی از آن، مقدمات لازمه را انجام داده و با دریافت مجوز احداث بنا همینطور دریافت وام ساخت مسکن که لازمه آن اخذ مجوز احداث بنا می باشد علاوه بر سرمایه گذاری در لومان بتوانم زمینه های اشتغال برای چند نفر هم فراهم نموده برای پررونق تر شدن هرچه بیشتر شهر لولمان خدمتی هرچند ناچیز کرده باشند اما مراجعات مکرر به شهرداری نتیجه لازم و قانونی دربر نداشت و در آخرین مرحله اعلام فرمودند که شما بسازید و پس از ساخت به شهرداری مراجعه کنید و با پرداخت عوارض مربوط به تخلفات ساختمانی کار خود را قانونی نمایید و البته لطف فرمودند و با قاطعیت و اطمینان خاطر را دادند که شهرداری از شما حمایت می کند. به همین دلیل است که با صادر نکردند مجوز قانونی برای اینجانب باعث شده اند قیمت مصالح مورد نیاز چندین و چندبرابر شده است. اما هنوز هم از پذیرش مسوولیت قانونی خود طفره می روند و کارگشایی نمی کنند.

م.ن؛ وضعیت آب لولمان آنقدر خراب است که فقط بدرد شستن لباس می خورد و نیازی به توضیح ندارد، اگر با چشم غیر مسلح با آن نگاه کنید به روشنی روز پیداست که بیشتر به آبغوره شباهت دارد نه آب. به همین دلیل مجبوریم هزینه گزاف آب معدنی را تحمل کنیم.

وضعیت آسفالت در لولمان اصلا قابل عرض نیست زیرا آقای شهردار فقط مسیر رفت و آمد هر روزه خود یعنی از اتوبان تا جلوی در شهرداری را آسفالت کرده اند.

ح.ر؛ چندی پیش شهرداری در چند نقطه اتوبان اقدام به نصب سرعت گیر نموده بود اما اداره راه و شهرسازی اقدام به جمع آوری و تخریب آن سرعت گیرها کرد که دلیلش آنطوری که شنیدیم عدم نامه نگاری و نداشتن هماهنگی شهرداری با اداره راه و شهرسازی عنوان شده است متاسفانه شهرداری تعامل خوبی با سایر ادارات و دستگاه های اجرایی برقرار نکرده است که همین موضوع باعث عقب افتادگی وضعیت عمرانی و آبادانی شهر لولمان شد. برای مثال: جالب است به روستاهای اطراف لولمان سری بزنید و مشاهده کنید همه آنها از امکانات روشنایی و تجهیزات سالم شبکه برق برخوردارند اما در مرکز شهر لولمان بیشتر تیرهای برق فرسوده و خاموش هستند، وضعیت ولتاژ برق در همه نقاط شهر آشکار است.

م.ح؛ مشکلات لولمان بسیار زیاد است و متاسفانه به هیچ کدام از آنها به صورت اصولی و اساسی رسیدگی نشده است به طور مثال شهرداری میله هایی در سر در پشت بازار لولمان نصب کرده است که مانع ورود خودروها به داخل بازار می شود. همین موضوع مغازه داران را مجبور کرده است برای تخلیه یا بارگیری اجناس خود کامیون ها و خودروهای سنگین باری را در اتوبان رشت لاهیجان پارک کرده که باعث ایجاد ترافیک و مشکلات عبور و مرور و خطرات جانی برای اهالی و ساکنان شهر لولمان و همینطور برای مسافرانی می شود که از این محور در حال عبور هستند.

از سایر مشکلات عمده میتوان به برداشت بی رویه و غیر قانونی شن وماسه از بستر هستی  بخش سفیدرود اشاره کرد که در اصل حکم سرمایه ای مثل نفت برای ایران را دارد اما با تاسف بسیار شاهد آن هستیم که هنوز هم منابع و معادن متعلق  به مردم لولمان توسط عده ای از پیمانکاران و دست اندرکاران شن وماسه با غارت برده می شود و کسی به کسی نیست.

به اعتقاد بنده عامل اصلی مشکلات لولمان عدم انسجام و نداشتن اتحاد  اعضای شورای قبلی شهر لولمان بوده است و با وجود اینکه نزدیک به دو سال از تصدی پست شهردار لولمان سپری شده است هنوز هم فعالیتی از خود بروز ندادند که در راستای حفظ منافع عمومی بوده و یا در عمران و آبادانی لولمان قدمی به جلو برداشته شود.

ر.ص؛ شهر لولمان فاقد مدیریت صحیح و بومی است یعنی اعضای شورای قبلی هیچگونه تفاهمی با هم نداشتند و همین امر سبب شده است که متاسفانه افراد غیر توانمند و غیر بومی در پست های حساس مدیریت شهری در لولمان گمارده شوند سوال بنده از مسوولین واعضای شورای اسلامی شهر لولمان این است که در شهر لولمان با این همه جمعیت آیا هیچ کس وجود ندارد که توانمندی و صلاحیت نشتن بر پشت میز شهرداری لولمان را داشته باشد که فردی غیر بومی و متاسفانه ناآگاه به مشکلات لولمان و بی توجه به نیازهای عمومی و بی تجربه در بستر سازی های مورد نیاز شهری را به عنوان شهردار معرفی کرده اند؟ در مجموع باید گفت که لولمان حلقه مفقوده فراوانی دارد.

خبرنگار ما درادامه به گفتگو با دو تن از اعضای شورای این شهر پرداختند که در زیر می خوانید؛

بشیر آبادگر یکی از اعضای دوره سوم و چهارم شورا در رابطه با مشکلات شهر لولمان این گونه پاسخ دادند: آب شرب لولمان به شورا و شهرداری مربوط نیست. آقای شهردار به دلیل نداشتن بودجه یک مرحله از شن و ماسه بستر سپیدرود برداشت کردند. به نظر بنده آقای رمضانی عملکرد رضایت بخشی نداشتن و این دوره شهردار نخواهند بود.

وی در رابطه با برداشت بی رویه شن و ماسه از معادن لولمان اظهار نمود: کسانی هستند که شن و ماسه ما را به غارت می برند و نظارت بر این موضوع به آب منطقه ای و سازمان صنعت،معدن،تجارت بر می گردد. به نظر من نظارت سازمان  صنعت،معدن،تجارت بسیار کم وضعیف بوده.

آبادگر در ادامه افزود: لولمان پس از رشت و انزلی سومین شهر بزرگ استان گیلان از نظر وسعت است. که متاسفانه کارهای چندانی در آن صورت نپذیرفته است و نمایندگان مجلس فقط وعده هایی دادند اما به هیچکدام از آنها عمل نکردند.

اگر سری به شهر لولمان بزنید خواهید دید که تیرهای برق این شهر شکسته وخاموش است در حالی که اداره برق در روستاهای دور دست لولمان امکانات بسیار خوبی در اختیار مردم قرار داده است.

در ادامه به سراغ جمیله ملکیان یکی دیگر از اعضای شورای شهر لولمان رفتیم که وی در مورد عملکرد شهرداری اظهار نمودند: در مورد شهردار لولمان فعلا نمی توانم قضاوتی داشته باشم اما در هر صورت به این معتقدم که حرمت انسانی به کرامت اشخاص باید حفظ شود و پس از آغاز به کار شورای چهارم باید به اتفاق سایر اعضای شورا عملکرد شهردار فعلی را بررسی کنیم و چنانچه تشخیص دادیم توانمندی لازم در ایشان وجود ندارد نسبت به انتخاب شهردار جدید که توانمند، پیگیر و حتما بومی باشد اقدام خواهیم کرد.

نتیجه گیری؛ گوشه ای از دردودل ها و مشکلات ساکنان شهر لولمان را از نظر گذراندید خوب است به چند نقطه از اخبار منتشر شده در سایت «لولمان فردا» که به تازگی توسط شهرداری لولمان راه اندازی شده است مشاهده کنید. در این سات عناوینی به چشم می خورد که یا ذکر آنها به عنوان عملکرد برای شهرداری خجالت آور است یا در برخی از موارد کلا صحت نداشت و یا با اغراق بیش از اندازه پردازش شده و اعلام گردیده است.

برای مثال می توان به این موارد آن هم به صورت خیلی خلاصه اشاره کرد:

بخش خدمات شهری: 1ـ نصب تابلوهای شهری خیابان های اصلی و کوچه ها در حال اجرا می باشد2ـ رنگ آمیزی جدول ها و پایه های تابلو و پل عابر پیاده3ـ کاشت درختچه های زینتی 4ـ آبرسانی به شهروندان در زمان قطعی و بحران آب

5ـ انتقال بازار روز از جاده اصلی به خیابانهای تختی و شهدا.

در خصوص خدمات شهری بایداز شهردار لولمان پرسیده شود مگر برای یک شهر به غیر از خیابان و کوچه خط پرواز هواپیما و ریل قطار هم نام گذاری می کنند که همانها هم در حال اجراست؟!

آیا در کوچه وخیابانی که تابلوی آن هنوز نصب نشده و در حال اجراست پایه تابلویی وجود دارد که رنگ آمیزی شود؟!

آیا منظور از درختچه های تزیینی همان شمشادهای چند ساله اتوبان است یا چند اصله کاج اهدایی مردم و دریافتی شهرداری از منابع طبیعی در پایان سال گذشته؟ آیا شهردار لولمان  با لیوان شخصی خود آبهایی که از سوی فرمانداری و ستاد بحران استانداری و یا اداره آب و فاضلاب رشت برای مردم لولمان ارسال می شد را درون تانکرها می ریختند که ادعای آبرسانی هم دارند؟

آیا شهردار لولمان نمیدانند بازار محلی لولمان سال های زیادی است (سال ها قبل از اینکه لولمان شهر و ایشان شهردار شوند) به خیابان های تختی و شهدا منتقل شده است.

در بخش عمرانی کدام قسمت از لولمان 4 کیلومتر پیاده رو سازی شده است. تسطیح بلوار اصلی یعنی چه؟ آیا شخم زدن همان تسطیح است؟ آیا پل کرباسده توسط بخشداری کوچصفهان احداث شد یا شهرداری لولمان؟ آیا لایه روبی و هرگونه فعالیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی توسط اشخاص دیگر هم به نوعی فعالیت شهرداری به حساب می آید؟ آیا از شن ریزی به عمل آمده در (فاز اول) یک یا دو کامیون برای ایجاد شانه خاکی مدارس دخترانه و پسرانه شهیده مرضیه هادی زاده و شهید علی سیرتی در اختیار متقاضیان گذاشتید که دانش آموزان مجبور نباشند از روی آسفالت اتوبان عبور و مرور کنند؟

 حال از توضیح در بخش مسایل فرهنگی و ورزشی بگذریم که فرهنگ و هنر در نزد بزرگان است و به شهرداری ربطی ندارد.

منتشر شده در روزنامه گلچین امروز_سال دهم_شماره 1939_دوم شهریور 1392

نظرات  (۰)

شما اولین نفری باشید که برای آرش نظر می گذارد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">