روز نوشت آرش شعاع شرق

یادداشت های روزانه آرش شعاع شرق

روز نوشت آرش شعاع شرق

یادداشت های روزانه آرش شعاع شرق

روز نوشت آرش شعاع شرق

**بــــــــه نــام خالـــــــــق قلـــــــــــــــم**
این وبلاگ محل درج یادداشت، تحلیل، پژوهش، دیدگاه ها، سخنرانی، عکس (و به طور خلاصه؛ کلیه مطالب) مربوط به اینجانب است.
در ضمن، مطالبی که توسط دیگران درخصوص بنده نوشته و در نشریات یا سایت های غیر متشر می شود نیز، در این وبلاگ بارگذاری خواهد شد.
با تشکر/ آرش شعاع شرق

 

گیلان نو: کلانشهری در شمال ایران ، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر در بین سه استان حاشیه ای دریای خزر (مازندران ، گیلان و گلستان)، بزرگترین شهر گیلک نشین ، بزرگترین سکونتگاه سواحل جنوبی دریای خزر (کاسپین) ، شهر خلاق در خوراک شناسی و انواع های دیگری از جنس و نوع همین توصیف در رشت موجود است .این شهر باران های نقره ای ، سرسبز و فرهنگی را هیچ قلمی یارای توصیف ندارد و فقط باید به نظاره نشست و ثبت کرد . چشم اندازها ، مناظر طبیعی ، بناهای تاریخی ، محلات قدیمی ، بازار ، مردم ، گویش و… به قدری پرجلوه و با شکوه هستند که توان توصیف را از هرکس گرفته و فقط دیدن را یاد آور می شود.

 

 

به همین دلیل رشت ، مهم ترین منطقه ی استان گیلان بوده است و نا خودآگاه به دلیل موقعیت مناسبی که در شهر از هرلحاظ برقرار است . مهاجران داخل و خارج استان را ترغیب می کند تا برای ادامه ی  زندگی به این شهر بیایند. از آنجا که مهمان حبیب خداست و از دوران قدیم مردمان رشت مهمان نواز بوده اند . رشت در طول تاریخ به خود مهاجران متنوعی دیده است. در هر جای جهان ورود مهاجر مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد . اما معایبش در رشت با گذر زمان ، به پست های مدیریتی برای مهاجرین به خصوص داخل استانی (شهرهای همجوار)  محول شد. پست هایی که در راس امور مدیریتی شهری قرار دارند .

 

بعد از مشکلات در شورای سوم ، نوبت انتخابات شورای چهارم در خرداد ۹۲ فرا رسید که اولین عضو راه یافته به پارلمان شهری رشت با حدود ۲۰هزار رای از رشت نبود و به ترتیب راه یافتگان دیگر هم یکی پس از دیگری اهل شهرستان یا روستایی دیگر از استان سرسبز گیلان بودند.

مروری بر اعضا غیر بومی و بومی شورای اسلامی کلانشهر رشت

رضا جمشیدی چناری (روستای چنار از شهرستان شفت) ، فرانک پیشگر (شهرستان فومن) ، محمود باقری خطیبانی ( روستا خطیبان از شهرستان شفت) ، فرهاد شوقی چهارده (روستای چهارده ، لولمان) ، اسماعیل حاجی پور( خشکبیجار – شهرستان رشت) ، محمد حسین واثق کارگرنیا( رشت ) ،امیرحسین علوی امندانی (شهرستان صومعه سرا ) ، مجید رجبی ویسرودی ( روستا ویسرود از شهرستان شفت)، مسعودکاظمی لیچایی (روستا لیچا از لشت نشا – شهرستان رشت) ، فاطمه شیرزاد(شهرستان شفت) “طی خبرهای منتشر شده در روزنامه گلچین امروز و تحریریه گیلان نو در تصدیق این خبر صحه می گذارد ، گرچه خانم شیرزاد بارها تکذیب کرده است ” سید رضا موسوی روزان (شهرستان صومعه سرا) ،  محمد علی رفیعی نوده  ( روستای نوده ) لازم به ذکر است روستای نوده یکی حوالی شهرستان شفت و دیگری نزدیکی نمین اردبیل وجود دارد . از آنجا که چندین بار رفیعی نودهی در صحن شورا با نیکومنش نودهی  به زبان شیرین آذری صحبت نموده است .

 

عباس صابر (شهرستان شفت) ، مظفر نیکومنش نودهی ( روستای نوده ) ،  رضا رسولی ( رشت )” لازم به ذکر است که رضا رسولی اصالتا رشتی است چون طی تحقیقات اخیر (آرش شعاع شرق) روزنامه نگار و پژوهشگر گیلانی چهار طایفه رسولی در رشت بودند : رسولی رشتی ، رسولی نوری ، رسولی حقیقی ، رسولی کرنق”

بعد از استعفا جمشیدی ، جمالی از رودبار به عنوان عضو علی البدل به خانه میرزا خلیل وارد شد .

پس بنا به توضیحات بالا از اعضا شورا اسلامی شهر رشت آقایان کارگرنیا و رسولی اصالتا رشتی هستند . و آقایان حاجی پور ، کاظمی و شوقی از اطراف شهرستان رشت به پارلمان شهری وارد شدند . و بقیه اعضا کاملا از شهرستان های همجوار رشت با رای وارد پارلمان شورا شدند.

شورا اسلامی ، یک نهاد نظارتی و قانون گذاری در سطح شهر و شهرداری می باشد . اعضای شورا به واسطه رای مستقیم مردم انتخاب می شوند . اعضا شورای شهر نمایندگان مردمی هستند که با رای همان مردم به صحن شورا رفته اند . پس همیشه به است ،  در فکرشان اولویت به رای دهنده های آنها باشد . به هیچ صورت نمی توان خود را قانع کرد که افراد غیر بومی بتوانند خدمتی به شهر و شهروندان آن انجام دهند. ولی باز هم مردم اعتماد کردند و اعضا شورا شهرشان را انتخاب نمودند.

اعضا محترم شورا اسلامی رشت ، با این که همه ی مردم رشت می دانند که اعضا شورا شهرشان به غیر از تعداد مینی انگشت شمار رشتی نیستند ، اما باز هم شما نمایندگان مردم رشت هستید . پس اگر واقعا ذره ای دلتان برای این شهر و مردم فرهنگی اش می سوزد . این قدر توسط افکار مختلف جلسات علنی شورا را آشفته نکنید تا مدیریت شهر از هم پاشیده شود . چشم انداز نگاهتان به سوی آینده این شهر باشد . مخالفت هایتان با شهردار منتخب شورا فقط مردم را از عدم توسعه شهر می هراساند. فضای شهر و مدیریت شهری  را از روندی که پیش رو دارد ، باز می دارد. شورا جایی برای منافع های شخصی ، سیاسی ، جناحی ، قومی نیست. شورا جایی برای رفتارها و کدورت های شخصی ، سیاسی ، جناحی ، قومی و … نیست.

شهروندان محترم رشت چند صباحی ست در شهری که سالهای سال است که خسته ، دور از توسعه مانده ، شاهد تحرک و تغییرهای متعددی هستند. تنها ذره ای نور امید در دل شهروندان زنده شده است و به این موضوع که همه ی شهر صحبت از توسعه رشت است ، دلخوش اند که بعد از سالها  در شهر اتفاقاتی تازه افتاده است . و رشت مجددا زنده شده است . رشتی که در روزگارهای نه چندان دور  به عنوان (دروازه اروپا ) می شناختند. رشتی که حرمت و آبرویش با سابقه فرهنگی اش در کشور دارای ارجحیت است.

اعضا شورایی که همیشه در جلسات علنی تان در روزهای یکشنبه در صحن با تاخیررهای مکرر جلسه را آغاز می کنید که گاهی این تاخیرات حتی تا یک ساعت نیم هم به درازا می کشد . لطفا به جای این همه دعوا و مرافعه به فکر مردمی باشید که با رای آنها وارد پارلمان شهری شده اید به فکر بی نظمی های مکررتان در شروع جلسات رسمی شورا باشید. به جای اینکه به فکر انتقادهای تند در صحن شورا برای اینکه رای ها انتخابات شورا پنجم سال آینده را با داد و هوار انداختن جمع کنید . راهی مدبرانه برای انتخابات برگزینید. با مدیریت باعث آرامش در پارلمان شهری شوید . این انتقادهای پرخاشگرایانه علیه شهردار منتخب خود بلکه باعث دید خوب مردم به سوی شما نمی شوید بلکه باعث انزجار مردم از پارلمان شهری می شوید. اعضا شورا ،  آن دسته غیر بومی های محترم ، منتقدین پرخاشگر که چندی پیش خبر شهردار شدن هم ولایتی تان در جلسات خصوصی در شهر پخش شده بود ، آیا می دانید که شهر روند خوب و رو به رشدی در پیش دارد ؟ آیا باید باور کنیم به عنوان غیر بومی برای توسعه شهر رشت گام بر می دارید ؟ باید باور کنیم شما هم دلسوز شهر هستید ؟  با این همه روند اغتشاشی تان  در پارلمان شهری  خودتان به ما بفرمایید : که چطور می توانیم باور کنیم شما هم دلسوز شهرمان هستید،شما هم برای رشت دلتان می تپد .

 

فارغ از خوبی ها یا بدی های (محمد علی ثابت قدم ) که در هر انسانی چنین وضع خوبی و بدی موجود است و این که طرفدارش باشیم یا دشمنش باید صادقانه اقرار کرد : که تغییرات مدیریت شهری ، شهردار رشت کاملا مبرا و مبرهن است. و همگی تغییرات و تحرکات داخل شهر را لمس کرده ایم و با چشم دیده ایم . و باید اگر اندک علاقه ای برای شهر مان قایل هستیم .  صبر را پیشه کنیم تا روند درست و به نحو احسن مدیریت شهری طی شود . و رسانه ها هم کاملا آگاه برای مردم قلم می نگارند و در صورت انتقادی مشکلات امور شهری را بدون حمایت خاصی از ارگانی ( اعم از شورا ، شهرداری) بیان می کنند .

بگذاریم شهر رشت که مدت ها خسته و به دور از توسعه مانده بود ، به ایده آل شهری اش باز گردد.

 

نویسنده؛ محمد صالح‌زاده رشتی نژاد

 

پیوند به سایت های: گیلان تایمز، گیلان نو

نظرات  (۰)

شما اولین نفری باشید که برای آرش نظر می گذارد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">