روز نوشت آرش شعاع شرق

یادداشت های روزانه آرش شعاع شرق

روز نوشت آرش شعاع شرق

یادداشت های روزانه آرش شعاع شرق

روز نوشت آرش شعاع شرق

**بــــــــه نــام خالـــــــــق قلـــــــــــــــم**
این وبلاگ محل درج یادداشت، تحلیل، پژوهش، دیدگاه ها، سخنرانی، عکس (و به طور خلاصه؛ کلیه مطالب) مربوط به اینجانب است.
در ضمن، مطالبی که توسط دیگران درخصوص بنده نوشته و در نشریات یا سایت های غیر متشر می شود نیز، در این وبلاگ بارگذاری خواهد شد.
با تشکر/ آرش شعاع شرق

اختصاصی/ گیل پرس؛ همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب، مراسم تجلیل از اهدا کنندگان اسناد و نسخ خطی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان ، با حضور مسئولا ن استانی برگزار شد. در این مراسم مدیر سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان گفت : اسناد ملی هر استان و قوم بیانگر فرهنگ ، هنر و تمدن آن قوم و متاثر از رخدادهای تاریخی است. به گزارش خبرنگار ما، عباس نژاد در ادامه با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی در کشور و استان افزود: ما موظفیم آن چه که ایرانیان خارج از کشور تولید می کنند و آن چه در حوزه فرهنگ و علم در دنیا تولید می شود بر اساس نیاز جامعه ، گردآوری محافظت ، سازمان دهی و اطلاع رسانی کنیم. وی همچنین گفت : سازمان ما تنها مرجع تعیین و تکلیف اسناد در کشور است.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان در ادامه اظهار داشت : در بخش اسناد با ارزش مادر مجموع 300 برگ از اسناد با ارزش از دوره ناصری تا پهلوی اول و دوم و حتی انقلاب اسلامی را از اهدا کنندگان این اسناد هدیه گرفته ایم. هم چنین در بخش امحاء و احیاء بایگانی ادارات ما 50 تن امحاء و 1 هزار برگ سند انتقالی را انجام داده ایم . علاوه بر این در حوزه کتاب ، ویرایش، فهرست نویسی نیز اسکن 200 جلد از نسخ خطی و سنگی اهدا شده توسط مردم ، در دستور کار ما قرار گرفته است.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان واسپاری و تاریخ شفاهی را از جمله وظایف سازمان برشمرد و افزود: حداقل 600 ساعت تاریخ شفاهی از شخصیت های مذهبی ، فرهنگی، سیاسی و به خصوص یادگاران 8 سال دفاع مقدس توسط سازمان ما انجام گرفته است. هم چنین در هفته های آینده ما شاهد افتتاح واحد واسپاری در سازمان خواهیم بود. علاوه بر این 600 عکس نیز از لحظات انقلابی به صورت تاریخ مصور جمع آوری و در مرحله چاپ قرار گرفته است.
وی نشست با مدیران کل ، شناسایی مسئولین دبیرخانه ادارات کل و آموزش ضمن خدمت همکاران را از جمله دیگر فعالیت های سازمان ذکر کرد و گفت : آموزش ضمن خدمت مسئولین بایگانی و دبیرخانه از فعالیت های آتی این سازمان است.
عباس نژاد در ادامه افزود: فرهنگ و تمدن گیلان هویت گذشته این ملت است که می تواند مجددا احیاء شود. وی هم چنین گفت : این سازمان باید در احیای تمدن فرهنگ اسلامی و ایرانی اثرگذار باشد. در واقع ما در عرصه ملی حافظ میراث و هویت ملت ایران و به طبع آن گیلان هستیم.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان در ادامه افزود: این سازمان پلی ارتباطی بین اسرار گذشته، حال و آینده است.
وی در ادامه با اشاره به چشم انداز سازمان، عنوان کرد: ما متولی سامان دهی حافظه اداری استان هستیم و می خواهیم غنی ترین، مطمئن ترین و در دسترس ترین گنجینه میراث مستند در شبکه خدمات کشور باشیم.
عباس نژاد در خاتمه با اشاره به این مطلب که اگر می خواهیم رتبه سازمان ما از پنجم به اول برسد به حمایت بیدریغ مسئولان کشوری و استانی نیازمندیم، افزود: ساخت و افتتاح مخزن و افتتاح تالار پژوهش از جمله اقدامات ما در آینده است.
لازم به ذکر است در این مراسم از اهدا کنندگان اسناد و نسخ خطی ، کارشناسان اسناد و ادارات پیشگام در بایگانی راکد، خبرنگاران فعال در سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان و مسئولان استانی که به این سازمان یاری رسانده اند، تقدیر و هدایای ویژه ای به آنان اهدا شد.


هم چنین در این مراسم یک کتاب خطی مربوط به وقایع عاشورا ، توسط آقای « آرش شعاع شرق » مربوط به 197 سال پیش و مقارن با سلطنت فتحعلی شاه قاجار ، به سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان اهدا و از وی نیز تقدیر شد.
نماینده مردم شفت و فومن نیز در این مراسم گفت : گنجاندن فرهنگ مکتوب در زندگی روزمره می تواند خیلی موثر باشد.
عاشوری افزود: آیندگان زمانی می توانند تاریخ را از تصورات خودشان ترسیم کنند که مجلات و اسناد تاریخی در کتابخانه های ما ضبط و بایگانی بشود.

نظرات  (۰)

شما اولین نفری باشید که برای آرش نظر می گذارد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">